Tweede week in Zuid Afrika - Reisverslag uit Genadedal, Zuid-Afrika van Lieke Roelofs - WaarBenJij.nu Tweede week in Zuid Afrika - Reisverslag uit Genadedal, Zuid-Afrika van Lieke Roelofs - WaarBenJij.nu

Tweede week in Zuid Afrika

Door: Lieke Roelofs

Blijf op de hoogte en volg Lieke

26 Februari 2015 | Zuid-Afrika, Genadedal

Hee allemaal,

helaas ga ik morgen alweer terug naar huis. Ik vind het echt jammer om weer weg te gaan, want ik heb hier veel geleerd en beleefd.
Bij mijn vorige verslag was ik bij woensdag, ik zal nu verder gaan met donderdag.

Donderdag 19 februari
We gingen naar tafelberg, Tablemountain. We kwamen aan bij de kabelbaan die ons naar boven bracht, en ik schrok wel een beetje. Je kwam namelijk heel hoog op de berg terecht. Ik heb super mooie foto's kunnen maken, omdat je over heel Kaapstad heen keek. Ook zagen we veel dieren, zoals dasjes. Het was een heel mooi uitzicht en je kon er wandelen.
's Middags zijn we naar het apartheidsmuseum geweest. De man die ons zijn verhaal vertelde, heeft in de tijd geleefd toen de apartheid nog heel erg was. Ik vind dat je nu ook nog erg de apartheid voelt, dus het is bijzonder dat het vroeger nog erger was.
Vervolgens mochten we zelf in Kaapstad wat eten. Dit deel van Kaapstad kent veel zwervers. Ik vond het een beetje eng om er rond te lopen, omdat ze je bijna achterna zaten. Gelukkig is er niks gebeurt.

Vrijdag 20 februari
We moesten vroeg op, want we gingen naar school. Er was weer een assembly, dus er werd gezongen en gebeden. Toen dit was afgelopen hadden we social services. Ik en 7 anderen met alle buddy's zijn naar de creche gegaan. De kindjes waren heel schattig! We hebben met ze buiten gespeeld en gekleurd.
In de middag zijn we naar de basisschool geweest, primary school. Deze kindjes waren natuurlijk ook heel schattig! We hebben met de directeur gepraat en gevraagd of we er ook een lesje mogen geven. Dit was natuurlijk goed, want in Zuid Afrika is al heel snel iets goed en leuk.
We hadden gekozen voor grade 3, dus kinderen van 8/9 jaar oud.

Zaterdag 21 februari
Hermanus. Een mooie plek met strand en winkeltjes. In de bus hoorde we dat de boottocht niet doorging, helaas... Hierdoor kregen we wel meer vrije tijd, waardoor we op marktjes hebben gelopen. Vervolgens gingen we naar de zee met een heel mooi strand. Ik heb lekker in de zon gelegen en ook gezwommen! De golven waren erg hoog dus ik was meteen helemaal nat.
Toen we thuis kwamen werden we allemaal bijeen geroepen. We hadden 5 minuten om ons om te kleden en klaar te maken voor een verrassing. We gingen uiteten in een Zuid Afrikaans restaurant, in het dorp waar mijn buddy woont. Het eten was erg lekker en het was ook super gezellig met de groep!

Zondag 22 februari
Deze dag zijn we naar Robbeneiland geweest. De boottocht was heel erg leuk! We kwamen namelijk zeehonden, dolfijnen en walvissen tegen. Dit was heel bijzonder, niemand had dit namelijk nog gezien. Ik heb veel filmpjes gemaakt waarop je de walvis staart boven het water ziet komen. Op Robbeneiland gingen we met de bus het eiland door. Een man vertelde allemaal dingen over de geschiedenis, dit was erg interessant!
Daarna mochten we in de gevangenis kijken, ook waar Nelson Mandela heeft vastgezeten. We hebben ook zijn cel gezien. De man die ons rondleidde was ook een oud gevange, hij had vastgezeten voor het geven van zijn mening als politici. Hij vertelde ook dat zelfs in de gevangenis er een verschil was tussen de blanken en donkeren.
Toen we weer terug kwamen in Kaapstad, mochten we zelf ergens eten.

Maandag 23 februari
Kleren aan die vuil mogen worden, vandaag waren weer de social services! De vorige keer op de creche hebben we gekeken wat er zou kunnen veranderen, iets wat beter kon worden.
We hebben uiteindelijk de muren van de wc's geschilderd. Dit vond ik erg leuk om te doen samen met de buddy's. Het is er veel vrolijker geworden en de kindjes vonden het ook heel mooi.
We hadden de middag vrije tijd in Genadedal, dus ik ben gaan zwemmen in het beekje achter het huis. Het water is alleen erg vies dus ik heb meer pootje gebaden. Om half 5 moesten we ons allemaal verzamelen in de keuken, want in de avond kwamen alle buddy's en leraren. We gingen namelijk een grote barbeque houden, ook wel braai genoemd. We hadden salades gemaakt en fruitsalades.
Toen iedereen er was, was het een drukke maar gezellige boel. Ik heb veel gepraat met iedereen en een lekker broodje hamburger op van de braai.

Dinsdag 24 februari
Safari!
Samen met de buddy's in de schoolbus op naar de safari. Pfff, wat was dat een lange zit, ongeveer 3 uur!
Bij de safari zat een hotel met een zwembad, super mooi. We kregen eerst een lunch. Hotdogs en jus d' orange.
We gingen in jeeps/busjes het gebied in. Ik vond het wel een beetje spannend, omdat je echt dicht bij de dieren komt. We hebben olifanten, giraffes, zebra's, struisvogels, neushoorns, nijlpaarden, springbokken, buffels, leeuwen gezien. Het was heel mooi.
Na afloop hebben we gezwommen met de buddy's. Ook heb ik lekker gezond met het mooie uitzicht op het gebied van de safari. Er kwam zelfs een struisvogel en nijlpaard langs.
De terugrit duurde ook weer erg lang, het was donker toen we thuis kwamen.
Ik was heel moe, omdat het al erg laat was.
We hadden nog pizza gegeten, maar ik ging daarna meteen slapen.

Woensdag 25 februari
Deze dag gingen we naar Kaap de goede hoop. Het waaide erg hard maar het was wel erg mooi. Daarna gingen we de bergen op/in. Het was een hele klimtocht. We hebben ongeveer een uur/anderhalfuur gewandeld en ik vond het heel zwaar omdat je alleen maar omhoog moest klimmen. Ik heb nu ook spierpijn ervan haha.
Er waren ook bavianen die ik erg eng vond, want ze hadden bij iemand het brood uit de handen gepakt door op diegene te springen...
Het weer was ook lekker, dus uiteindelijk was het wel een mooie tocht met een mooie natuur.
Toen we weer terug naar huis reden zijn we ook langs een penguin reservoir op gekomen. Ik vond de penguins erg schattig. We hebben daar ook avond gegeten. Ik had frietjes met kipnuggets, erg lekker!


Donderdag 26 februari
We zijn naar de basisschool geweest om onze lesjes te geven. Ik vond dit erg leuk om te doen. De kindjes luisterden goed en deden goed mee, ze hadden ook vragen over Nederland. We zijn ook met ze gaan dansen en wow, wat kunnen ze dat goed!
We hebben ook geld achter gelaten bij de directeur om iets ermee te doen voor de school.

Ik zit nu in het internetcafe, want deze middag hadden we vrije tijd in Genadedal. Ook heb ik mijn koffer al ingepakt voor morgen, helaas...
Vanavond is er een glow in the dark schoolfeest, ik heb er erg zin in! Ik moet dan ook afscheid van mijn buddy nemen. Ik heb echt twee super weken hier gehad die ik nooit zal vergeten. Ik heb echt zoveel meegemaakt en zoveel indrukken gekregen. Het was beter dan ik me had voorgesteld!

Liefs,

Lieke

  • 26 Februari 2015 - 14:48

    Caminofrans:

    Hopi Lieke,
    Skoon verhaaltjes :-)
    Gegroet,
    Caminofrans

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Genadedal

Lieke

Actief sinds 29 Juni 2014
Verslag gelezen: 1277
Totaal aantal bezoekers 2786

Voorgaande reizen:

02 Februari 2015 - 16 Februari 2015

Zuid-Afrika

Landen bezocht: